Handledarkurs

Utbildning för privat övningskörning

Planerar du att
övningsköra privat?

För att övningsköra privat behöver du och den du vill köra med (din handledare) gå en handledarkurs (även kallat introduktionsutbildning). När handledaren har fått ett godkännande från Transportstyrelsen och du har ett giltigt körkortstillstånd kan ni börja övningsköra. Handledarbevis och körkortstillstånd är giltigt i fem år. Tillstånden är avgiftsfria.

Uppfyllnadskrav för handledare och elev

• Handledaren ska ha fyllt 24 år
  • Eleven ska ha ett giltigt körkortstillstånd
  • Handledaren och eleven ska ha genomgått en introduktionsutbildning under de senaste fem åren.
  • Handledaren måste inneha ett giltigt körkort från Sverige eller ett annat EES-land och ska ha haft behörighet för det fordon som övningskörningen avser under minst fem av de senaste tio åren.

När behöver man inte gå en introduktionsutbildning?

Introduktionsutbildning gäller endast övningskörning för personbil och lätt lastbil (dvs B-behörighet). Gäller övningskörningen annat fordon (t.ex. motorcykel eller lastbil), utökad B-behörighet, BE-körkort, eller om eleven redan har B-körkort, behöver ni inte genomgå någon introduktionsutbildning.

Pris och innehåll i utbildningen?

Introduktionsutbildningens syfte är att ge vägledning för blivande handledare och elever inför privat övningskörning. Målet är att främja trafiksäkerheten och miljön under körkortsutbildningen. Utbildningen innehåller bland annat följande delar:

• Körkortsutbildningens mål och innehåll
  • Regler som gäller för övningskörning
  • Hur man planerar och strukturerar övningskörningen
  • Trafiksäkerhet och miljö

Utbildningen är ca tre timmar lång och ger tillfälle för handledare och elev att få svar på eventuella frågor. Vi tar även en liten paus för fika.

500 kr/person inklusive kursmaterial

Avbokning
Avbokning av introduktionsutbildning ska göras senast kl. 12:00 samma dag. Avbokar du för sent, eller uteblir, debiteras du 500 kr.

Visste du att övningskörningsskylt och extraspeglar finns att köpa hos oss?