Din väg till
B-körkortet

Körkortsutbildning för personbil

B-körkort

Hos oss på Järvsö Trafikskola kan du välja att ta körkort för både automat och manuellt växlad personbil. Lär dig mer om skillnaderna nedan.

Vid bokning försöker vi planera och anpassa utbildningen efter dina krav och önskemål. Körlektionerna schemaläggs vid bokning eller efterhand, kom dock ihåg att du måste boka i god tid för att få en tid som passar dig

Vi erbjuder lärarledda teorilektioner i vår lokal på Tuvavägen 1 alternativt eller i kombination med teoriböcker och digitalt studiematerial. Datatester är ett krav för att trafikskolan ska boka dina prov.

För dig som har extra bråttom med körkortet kan vi även erbjuda intensivutbildning för B-körkort samt boende om det önskas.

Ansök om körkortstillstånd

För att få övningsköra för personbil (både privat och i trafikskola) måste du ha ett giltigt körkortstillstånd, därför är det viktigt att du skaffar det i god tid innan du ska börja övningsköra. Du ansöker om körkortstillstånd hos Transportstyrelsen och ska även kompletteras med en synundersökning. Uppsök en optiker eller kontakta oss för mer information.

Ha utländskt körkort i Sverige

Riskutbildning
för B-körkort

Körkortsutbildningen för B-körkort omfattar två obligatoriska riskutbildningar som syftar till att du som förare ska få en djupare förståelse kring hur fordonet uppför sig under särskilda förhållanden samt förarens (människans) beteenden i trafiken.

• Riskutbildning del 1 (Riskettan) handlar om alkohol, andra droger, trötthet och riskfyllda beteenden i övrigt.
  • Riskutbildning del 2 (halkbanan) handlar om hastighet, säkerhet och körning under särskilda förhållanden.

Innan du får göra ditt körprov måste båda riskutbildningarna vara godkänd. En godkänd riskutbildning är giltig i fem år.