Förarbevis för
moped klass II

Förarbevis för
moped klass II

För att få köra moped klass II behöver du antingen ha ett förarbevis för moped klass II, B-körkort, traktorkort eller ha fyllt 15 år före den första oktober 2009.

Vad är en moped klass II?

Moped klass II är mopeder som är gjorda för en maximal hastighet på högst 25 km/timmen och med en motor som har en maxeffekt på 1 kilowatt.

Vad ingår i utbildningen?

• Ca 6 timmar teoriutbildning, 2 tillfällen
  • Körning på bana – 1 tillfälle – ca 3 timmar
  • 1 st. teoriprov (omprov kostar 300 kr/st.)
  • Bokpaket:
    • Körkortsboken
    • Förarbeviset (teoribok)
    • Förarbeviset (arbetshäfte)
    • Vägmärken och vägmarkeringar
  • Övningsprov
  • Tillgång till Elevcentralen

Pris: 4500 kr

Teoriprovet

Observera att det endast ingår ett teoriprov i priset. Skulle du behöva skriva fler prov tillkommer en kostnad på 300 kr för varje extraprov. Teoriprovet kan skrivas hos oss på trafikskolan måndag – torsdag från 08:00 fram till 16:00. Provet innehåller 35 frågor varav 28 måste vara rätt provet ska vara godkänt.

Så fort du skrivit ett godkänt prov rapporterar vi in detta till Transportstyrelsen som skickar hem en förarbevisansökan till dig som du måste fylla i och skicka tillbaka ihop med ett foto. Transportstyrelsen skickar sedan hem ditt förarbevis. Du kan köra på giltig legitimation fram tills ditt förarbevis skickas hem men efter 2 månader måste förarbeviset vara med vid körning.