Innan du sätter igång med din utbildning bör du veta att körkortsutbildningen framförallt har följande syften:
Trafikverket har gjort en kursplan som all körkortsutbildning måste följa. Utifrån denna undervisar vi och övningarna kommer i lämplig ordning och vi ser gärna att teori och praktik vävs ihop.
Den praktiska utbildningen är uppdelad i 15 körmoment, som var och en är uppdelade i flera delmoment. Dessa moment följer en logisk ordning som av erfarenhet visat sig vara effektiv och säker.
För ett bra resultat är det viktigt att teori och körning knyts samman hela tiden. Din trafiklärare ger dig information samt goda råd och tips hur du ska göra.
Du kommer att få lära dig en körteknik som är annorlunda än den körteknik som dina föräldrar eller syskon/kamrater troligen använder. Orsaken är den moderna teknik som används i bilar idag.
Kör man en modern bil med en ”gammal” körteknik så drar den onödigt mycket bränsle. Skillnaden i bränsleförbrukning medför en högre kostnad men framförallt en väldig belastning på miljön i form av koldioxidutsläpp. Vi kommer tillsammans att utveckla ett modernt körsätt för dig. Kör du privat är din handledare hjärtligt välkommen att följa med på dina körlektioner.
Tillsammans med din trafiklärare kör ni ut till ett område där ni kan träna de första övningarna i lugn och ro utan någon trafik. Trafikläraren ger dig instruktioner om körningen, har du frågor kring utbildningen så får du naturligtvis svar på dem också.
Har du körkunskaper sedan tidigare råder vi dig att berätta detta för din trafiklärare som då kommer göra en personlig värdering av dina förkunskaper. Vid önskemål kan du köra själv förutsatt att du har tillräcklig körvana för att ta dig ut själv.
Du kommer efter lektionen få reda på vad du behöver träna mer på och var ni börjar i utbildningen.
Efter körlektionens slut sammanfattar du och din trafiklärare något av följande:
– de nya kunskaper du fått
– egna reflektioner
– hemläxa till nästa övning
– målet med övningen
– varför du ska kunna det du lärt dig
– vad som kan göras bättre till nästa gång
– frågor som du har
Trafikläraren kommer sedan ge dig besked om du är godkänd på momentet eller om du behöver träna mer. Tänk på att du även måste göra teorin i samband med din körning.
Nästa gång du kommer tillbaka till trafikskolan börjar man med en återblick från förra lektionen för att friska upp minnet och de kunskaper du har med dig till denna körlektion. Sedan tar man upp dagens mål med körlektionen.
Tänk på att till vissa moment krävs det betydligt mer än en körlektion. Acceptera att det är läraren som avgör när du kan anses behärska momentet. Att arbeta mycket med de grundläggande körövningarna innebär att du börjar automatisera kunskaperna (t ex att kunna växla utan att se ner på växelspaken) och på så sätt får du utrymme att koncentrera dig på övrig trafik.
Om du förbereder dig inför de olika övningarna så sparar du mycket tid och därmed pengar.
Självstudier är det som gäller vid teori, vi har dock erbjudande om privata lärarledda teorilektioner inbakade i vissa av våra paket. Då gäller det att du som elev är uppmärksam när du studerar och t.ex. skriver ner vad du behöver hjälp med på dessa lektioner och kan informera om detta vid lektionen.
Man kan dela upp utbildningen i 3 stora delar:
Del 1 omfattar moment 1-9 (grundläggande körövningar)
Del 2 omfattar moment 10 (stadstrafik)
Del 3 omfattar moment 11-15 (motorväg, landsväg, halka, mörker, utbildningskontroll)
1.Körställning a/ stol/bälte b/ reglage | 2.Inledande manövrering a/ start/stannande b/ krypkörning/styrning | 3.Växling a/ uppväxling b/ bromsning c/ nedväxling |
4.Lutning a/ motlut b/ medlut | 5.Manövrering a/ backning b/ vändning c/ parkering | 6.Vård och kontroll a/ funktion/vård b/ säkerhetskontroll c/ last |
7.Samordning/Bromsning a/ avsökning/riskbedömning b/ samordning/motorik c/ acceleration d/ hård bromsning | 8.Inledande tätort a/ avsökning/riskbedömning b/ hastighetsanpassning c/ placering d/ väjningsregler | 9.Mindre Landsväg a/ avsökning/riskbedömning b/ hastighetsanpassning c/ placering d/ väjningsregler e/ järnvägskorsning |
10. Stadstrafik a/ avsökning/riskbedömning b/ hastighetsanpassning c/ högerregel d/ huvudled e/ trafiksignal f/ enkelriktad gata g/ cirkulationsplats h/ körfält i/ vändning/parkering | 11.Landsväg a/ avsökning b/ hastighetsanpassning c/ placering d/ påfart/avfart e/ omkörning f/ vändning/parkering | 12.Motorväg a/ avsökning/riskbedömning b/ hastighetsanpassning c/ motorväg d/ motortrafikled |
13.Mörker a/ avsökning/riskbedömning b/ hastighetsanpassning c/ mörkerdemonstration d/ möte e/ omkörning f/ parkering g/ nedsatt sikt | 14.Halt väglag a/ trafikövningsplats b/ väg | 15.Stadstrafik och Landsväg a/ tillämpning b/ utbildningskontroll |
Vårt mål är att försöka ge dig svar redan i början av utbildningen. Hur pass tillförlitlig uppskattningen blir beror till viss del på dig.
Du tjänar på att:
– tänka igenom hur ofta du kan öva
– se över ekonomin i förväg
– börja med teorin i tid
– alltid ha legitimation med dig
Vi vill att du ska ha ett stort inflytande över din utbildning men det medför samtidigt att du måste ta ansvar för din utbildning. Det innebär inget mer än planering ifrån din sida.
En körkortsutbildning kräver i genomsnitt ca 30 timmars körning om man enbart kör på trafikskola och börjar från början. Detta motsvarar ca 36 körlektioner (50min). Man kan få ner antalet timmar om man även kan köra privat, men kom ihåg att du behöver köra lika många timmar även privat och det ska vara effektiva timmar precis som på körskolan.
Dock måste du alltid vara beredd på att det kan bli fler lektioner om utvecklingen inte går som du tänkt dig, speciellt om du är nybörjare. Boka gärna fler körlektioner än vad du kanske tänkt dig för att inte riskera att få vänta, din trafiklärare brukar i regel vara fullbokad ca 2 veckor framåt. Du kan alltid boka av dina extra körlektioner om de inte behövs. Ha alltid framförhållning när det gäller bokning av dina körlektioner så blir din utbildning mycket smidigare.
Målet för både dig och oss är självklart