Lån av bil vid körprov

För att öka elevens chanser att bli godkänd vid sitt körprov kan eleven välja att hyra trafikskolans bil vid sin uppkörning (detta ingår i intensivpaketen). Då får eleven möjlighet att köra upp i en bil som eleven känner till och hittar i eftersom eleven gjort sina körlektioner med den.

För att få hyra trafikskolans bil vid ett körprov måste eleven låta trafikskolan boka uppkörningstid samt få godkänt vid en utbildningskontroll där trafikläraren bedömer om eleven är redo och har goda förutsättningar att bli godkänd vid sitt körprov.

Väljer eleven att själv boka sitt körprov så är det en av Trafikverkets bilar man har att välja på vid bokningen.

Järvsö Trafikskola bokar körprov i Ljusdal.

Järvsö Trafikskola planerar alltid in en lektion som körs i samband med körprovet. Detta för att eleven ska vara ”varm i kläderna” och bekväm med bilen innan körprovet. Det är den bil som eleven övningskört i vid sina körlektioner som bokas vid körprovet.

Utbildningskontroll
En utbildningskontroll bokas innan bokat körprov. Om eleven inte får godkänt eller vi inte kan bedöma elevens körförmåga kommer elevens körprov att bokas av.

Datum för körprov

Tillgång på datum för körprov beror på elevens status hos trafikverket. Om eleven kört upp tidigare och inte fått godkänt samt vad det finns för tider tillgängliga att boka när vi loggar in och söker tider för körprov med elevens personnummer.
Alla körkortselever har två (2) tillfällen med företräde vid bokning av förarprov efter det hamnar man sist i kön, men en väl förberedd och färdigutbildad körkortselev bör klara sitt körprov på första försöket.