Förmånligt
körkortslån

Att ta körkort kan ofta vara ganska kostsamt, speciellt för den som ännu inte har något jobb. Läs mer nedan om olika förmånliga körkortslån.

Körkortslån
genom CSN

För den som uppfyller vissa villkor (se villkor nedan) kan få låna pengar från CSN för att kunna ta B-körkort. Eftersom många arbeten kräver att man har körkort, ökar chansen också att få jobb med ett körkort. Körkortslånet från CSN är ett förmånligt lån med låg ränta och du har upp till sex månader på dig att börja betala på ditt lån.

Du kan som högst låna 15 000 kronor och det du lånar ska du sedan betala tillbaka oavsett om du lyckas ta körkort eller ej.

Villkor för att få ta körkortslån

Körkortslånet riktar sig till två olika målgrupper. Villkoren för att ha rätt till körkortslån skiljer sig beroende på vilken målgrupp du tillhör.

1. Du är arbetslös och är mellan 18-47 år. Du ska vara anmäld som arbets­sökande hos Arbets­förmedlingen (som arbetslös räknas du även om du till exempel deltar i ett arbetsmarknadspolitiskt program).
  2. Du är 19-20 år och har en gymnasieexamen eller motsvarande. Du kan ha en gymnasieexamen från exempelvis folkhögskola, kommunal vuxenutbildning, särskola eller vissa internationella skolor. Du behöver inte vara arbetslös.

För alla som söker körkortslån gäller följande:

• Du får inte ha ett svenskt B-körkort sedan tidigare.
  • Du måste vara inskriven på en trafikskola som är godkänd av Transportstyrelsen.